Logo Frederiksgård Skole

Specialskole, hvor, hvorfor og hvordan?

Specialskole – hvor,  hvorfor og  hvordan
Der er mange spørgsmål, der melder sig, når ens barn skal begynde i skole. Særligt når barnet har nogle vanskeligheder, der skal tilgodeses. Her kan du få svar på nogle af de spørgsmål, som måtte melde sig i forbindelse med visitering og indskrivning.

I Københavns kommune er der forskellige skoletilbud til børn med særlige behov. Det er en individuel vurdering af barnets behov, der ligger til grund for valget af skole. I Københavns kommune er målet, at børn og unge med særlige behov får den støtte og hjælp, der både fagligt og socialt gavner det enkelte barn bedst. Forløbet tilrettelægges af kommunen i samarbejde med barnets forældre og distriktsskole.
Det er en faglig vurdering, om et barn eller en ung har behov for et særligt skoletilbud. Et visitationsudvalg bestående af en gruppe fagfolk afgør, hvilket skoletilbud barnet eller den unge kan få.

Hvem indstiller mit barn til specialundervisning?
Det er skolelederen eller institutionslederen, hvis barnet endnu ikke er påbegyndt skole, der på baggrund af en pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) indstiller barnet til visitation til special- undervisning. Indstillingen sker sammen med forældrene og den sagsansvarlige psykolog i jeres lokale område.
Hvis barnet går i specialbørnehave, basisgruppe eller andet specialskoletilbud, er det den sagsansvarlige psykolog i Børnecenter København (BCK), som indstiller barnet til visitation sammen med forældrene, barnets institution eller skole- og psykologkoordinatoren i jeres lokale område. Visitation til specialtilbud finder sted i januar og februar måned.

Afgørelse og procedure
Om dit barn skal modtage specialundervisning træffes på baggrund af en individuel og faglig vurdering af barnets undervisningsmæssige behov, som foretages af visitationsudvalget,
der består af fagfolk.
Afgørelse om henvisning til specialundervisning forudsætter, at det vil være mest hensigtsmæssigt at undervise eleven i kortere eller længere tid i en specialklasse eller på en specialskole, fx på grund af elevens svære psykiske, fysiske eller sproglige funktionsvanskeligheder. I vil modtage afgørelse per brev.

Forskellige typer af afgørelser:
Hvis dit barn tilbydes et specialskoletilbud følger herefter tilrettelæggelse af overgangen fra almenskole/ dagtilbud til specialskoletilbud.
Hvis dit barn tilbydes et skoleflex-tilbud, etableres dette med udgangspunkt i skolens ressourcecenter alt efter dit barns specifikke vanskeligheder.
Hvis dit barn ikke tilbydes specialskoletilbud, kontaktes dit lokale område med henblik på at finde en god alternativ løsning.

Vil du klage over afgørelsen?
Når det drejer sig om specialundervisning, og hvis dit barn er mindreårigt, er det som udgangspunkt den der har forældremyndigheden, der har mulighed for at klage.
Klager over afgørelsen om specialundervisning skal gives til kommunen senest fire uger efter, at du som forælder/værge har fået meddelelse om afgørelsen. Kommunen får så mulighed for at genoverveje sin afgørelse. Hvis kommunen fastholder afgørelsen bliver sagens akter og en udtalelse sendt til klagenævnet.
Der er ikke krav om, at en klage over specialundervisning skal være skriftlig.
Læs om pædagogisk-psykologisk vurdering her:
http://www.kk.dk/da/borger/pasning-og-skole/boern-og-unge-med-saerlige-…- og-vejledning/paedagogisk-psykologisk-raadgivning
Se de forskellige specialskoletilbud her:
http://www.kk.dk/da/borger/pasning-og-skole/boern-og-unge-med-saerlige-…- og-fritidstilbud-til-boern-med-saerlige-behov/specialskoler-og-specialundervisning