Læring, trivsel, udvikling, betydningsbærende/samskabende fællesskaber og plads til individualitet er nøgleordene i hverdagen for eleverne på Frederiksgård Skole/KKFO.
Frederiksgård Skole er en tosporet specialskole på Nørrebro som følger og tager afsæt i folkeskolelovens §20.2. Det ene spor tilbyder undervisning for elever med generelle indlærings-vanskeligheder (kategori 1), og i det andet spor er en gruppeordning for elever med AFS og/eller ADHD med kognitiv begavelse inden for normalområdet (kategori 3).
Vores elever: På Frederiksgård Skole har alle elever indlæringsvanskeligheder og profiterer af at være i et fagligt specialpædagogisk skole og KKFO tilbud. Begge elevmålgrupper, henholdsvis elever med generelle indlæringsvanskeligheder (kat. 1) samt elever med ASF/ADHD med kognitiv begavelse inden for normalområdet (kat. 3), kan have mangeartede støtte- og læringsbehov, som bl.a. kendetegnes ved:
-
at man kan være/er fagligt forsinket i flere fag ift. indlæring og læringsstrategier
-
at der er brug for tid og variation til indlæringen på et tilpasset individuelt niveau
-
at der er stor spredning mht. intellektuel, følelsesmæssig, social og motorisk udvikling
-
at man kan være forsinket i den sproglige og begrebsmæssige udvikling
-
at man kan have særlige forudsætninger og behov i forhold til det kommunikative, opmærksomhed, koncentration, impulsivitet, sanseudfordringer og angstrelaterede udfordringer.
Frederiksgård Skoles Målsætning:
Vi vil medvirke til den optimale udvikling af vore elevers faglige evner samt emotionelle og sociale kompetencer ved at;
-
tage udgangspunkt for læring i det enkelte barn,
-
styrke elevernes selvværd,
-
skabe trivsel i et trygt læringsmiljø,
-
og arbejde for en god kontakt med forældrene
I forhold til vores overordnede målsætning bliver det en fælles central kerneopgave-sætning for Frederiksgård Skole og KKFO at:
"Vi samskaber livsduelige børn og unge i udviklende og betydningsbærende fællesskaber, med fokus på læring, trivsel og udvikling".