Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo Frederiksgård Skole
Mobil menu

Generel information om skolen

 

Læring, trivsel, udvikling, betydningsbærende/samskabende fællesskaber og plads til individualitet er nøgleordene i hverdagen for eleverne på Frederiksgård Skole/KKFO.

Frederiksgård Skole er en tosporet specialskole på Nørrebro som følger og tager afsæt i folkeskolelovens §20.2. Det ene spor tilbyder undervisning for elever med generelle indlærings-vanskeligheder (kategori 1), og i det andet spor er en gruppeordning for elever med AFS og/eller ADHD med kognitiv begavelse inden for normalområdet (kategori 3). 

Vores elever: På Frederiksgård Skole har alle elever indlæringsvanskeligheder og profiterer af at være i et fagligt specialpædagogisk skole og KKFO tilbud. Begge elevmålgrupper, henholdsvis elever med generelle indlæringsvanskeligheder (kat. 1) samt elever med ASF/ADHD med kognitiv begavelse inden for normalområdet (kat. 3), kan have mangeartede støtte- og læringsbehov, som bl.a. kendetegnes ved: 

  • at man kan være/er fagligt forsinket i flere fag ift. indlæring og læringsstrategier

  • at der er brug for tid og variation til indlæringen på et tilpasset individuelt niveau

  • at der er stor spredning mht. intellektuel, følelsesmæssig, social og motorisk udvikling

  • at man kan være forsinket i den sproglige og begrebsmæssige udvikling

  • at man kan have særlige forudsætninger og behov i forhold til det kommunikative, opmærksomhed, koncentration, impulsivitet, sanseudfordringer og angstrelaterede udfordringer.

Frederiksgård Skoles Målsætning:

Vi vil medvirke til den optimale udvikling af vore elevers faglige evner samt emotionelle og sociale kompetencer ved at;

  • tage udgangspunkt for læring i det enkelte barn,

  • styrke elevernes selvværd,

  • skabe trivsel i et trygt læringsmiljø,

  • og arbejde for en god kontakt med forældrene

I forhold til vores overordnede målsætning bliver det en fælles central kerneopgave-sætning for Frederiksgård Skole og KKFO at:

"Vi samskaber livsduelige børn og unge i udviklende og betydningsbærende fællesskaber, med fokus på læring, trivsel og udvikling".