Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores pædagogiske grundlag

Vi er en Special-KKFO, hvilket betyder, at vi arbejder ud fra en specialpædagogisk tilgang. Hvert barn mødes med respekt for dets individuelle forudsætninger, og vi udarbejder en handleplan inspireret af Zonen for nærmeste udvikling. Det betyder, at vi ser på, hvor barnet aktuelt befinder sig udviklingsmæssigt, og arbejder målrettet med næste potentielle udviklingstrin. Handleplanerne evalueres og justeres halvårligt.

Fælles for vores pædagogiske praksis er:

  • Et anerkendende børnesyn
  • At skabe rammer, hvor børnene både trives og udvikler sig
  • At skabe glædesfyldte og nære relationer og fællesskaber
  • At bruge visuelle strukturer og støttesystemer, så hverdagen bliver tydelig og forudsigelig

Vores metoder og indsatser koordineres på de ugentlige teammøder og justeres løbende i forhold til børnenes behov.

Vi modtager to grupper af børn:

  • Børn med generelle indlæringsvanskeligheder (X-sporet)
  • Børn med autisme- og/eller ADHD-diagnoser (A-sporet)

Vi modtager børn med meget forskelligartede forudsætninger, hvilket fx kommer til udtryk ved børnenes sociale kompetencer, energiforvaltning, behov, interesser mv. Gensidig respekt og tolerance blandt børn og voksne er derfor værdier vi prioriterer højt, og vi arbejder kontinuerligt med rummelige og inkluderende børnefællesskaber ved at følge børnene tæt og støtte dem i deres forståelse for hinanden. I den praktiske planlægning af vores hverdag, er det vigtigt for os at tilbyde de samme aktiviteter som andre fritidsinstitutioner. Vores børn skal opleve at have adgang til de samme muligheder, samtidig med at vi tilpasser rammerne, så de kan deltage meningsfuldt. Vores hverdag består af en blanding af voksenstyrede aktiviteter som fx fodbold, spil, krea-værksted, bål mv. og af spontant opståede lege og børnefællesskaber, som understøttes af voksne ved behov. Vores praksis har rødder i fritidspædagogikken forstået på den måde, at KKFO-tid er børnenes fritid, og vores aktiviteter og hverdag er bygget op omkring lystbetonede aktiviteter og børnenes frie valg til at vælge til og fra.

Nøgleordet i vores arbejde er fællesskab – at styrke børnenes deltagelse, relationer, trivsel og mestringsstrategier.