Ressourcecenteret på Frederiksgård Skole

På Frederiksgård skole har vi et ressourcecenter som består af:

• Medie/IT-vejledere: Støtter og faciliterer brug af It og medier i undervisningen.

• Læsevejledere: Læsevejlederne laver konkrete læseforløb med/for enkelte elever eller grupper af elever, og vejleder lærerne i at tilrettelægge undervisningen ud fra det enkelte barns niveau. Testning af elevernes danskfaglige progression mm.

• Matematikvejleder: Matematikvejlederen laver konkrete matematikforløb med/for enkelte elever eller grupper af elever, og vejleder lærerne i at tilrettelægge undervisningen ud fra det enkelte barns niveau. Testning af elevernes matematikfaglige progression mm.

• LKT-vejledere (læring kontakt og trivsel): Vejlederteam som samarbejder med de enkelte klasseteams om at udarbejde forebyggende trivselsindsatser. Derudover vejleder og sparres der med lærerne omkring planlægning, udførsel og evaluering selve af undervisningen, og der kan igangsættes særlige indsatser for en gruppe af børn eller enkelte børn i forbindelse med problematikker, der kræver en særlig handleplan og indsats.

• Funktionslærer for sprogcentret: funktionslæreren underviser i dansk som andetsprog, koordinerer arbejdet i sprogcentret og fungerer som sparringspartner for skoleledelsen på tosprogsområdet. Derudover vejleder funktionslæreren de tosprogede lærere i forbindelse med skemalægning, samarbejde med klasselærere og elevplaner. Skolen tilbyder modersmålsundervisning i tyrkisk, albansk, arabisk, somalisk.

• Eksterne samarbejdspartnere i Ressourcecentret: Skolen har tilknyttet skolepsykologer, talepædagog, sundhedsplejerske, skolesocialrådgiversamt uu-vejleder, som vi har et tæt samarbejde med i dagligdagen.