Pejlemærker i Dagtilbud
Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis;
Alle institutioner skal vælge en konkret metode, således at der – på mangfoldige måder - arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den enkelte institutions børne- og ungegruppe og øvrige lokale forhold.
På Frederiksgård Skole/KKFO arbejder vi med følgende;
- Elevkonference
- TEACCH
- Sparring med BCK og autismevejleder
- Handleplaner
- Teammøder
- Samarbejds-aftener
- Elevsamtaler
- Meebook
Elevkonference: til konferencen deltager lærere, pædagoger, BCK, eksterne konsulenter samt afdelingsleder.
TEACCH: dagligdagen tager udgangspunkt i TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children). TEACCH er en struktureret visualiseret specialpædagogik, der er med til at forbedre livskvaliteten, og forbedre det enkelte barns muligheder for at fungere så selvstændigt som muligt i samfundet, for alle aldre og for alle udviklingstrin. Hovedpunkterne i TEACCH er indretning af det fysiske miljø, struktureret pædagogik, brug af visualisering, individuelle rutiner og arbejdssystemer, samt et tæt forældresamarbejde.
Sparring med BCK og autismevejleder: Til kat. 3 er der tilknyttet en psykolog, fysioterapeut, en tale-hørelærer og en autismevejleder. Alle har deres ugentlige gang på skolen og er med til elevkonferencer, og har med gruppen eller enkelte individuelle forløb.
Handleplaner: er skolens/KKFOéns handleplan/udvikling/mål af den enkelte elev. Handleplanen evalueres og opdateres årligt.
Teammøder: Der afholdes ugentlige teammøder.
Samarbejds-aftener: afholdes flere gange årligt for det pædagogiske personale. Emnerne er mangeartet.
Elevsamtaler: i kat. 3 arbejder vi med tæt dialog med eleven, eleven har mulighed for at tale sin hverdag igennem med det pædagogiske personale og evaluerer de forgangne uger. Eleven kan give konstruktiv kritik af undervisningen, pause aktiviteter og af egen indsats. Til samtalerne tages der udgangspunkt i elevens mål og handleplaner og nye bliver lagt.
Meebook: Her lægges undervisningsforløb, ugeplaner, årsplaner, samt elevernes egen evaluering af indsatsen i de faglige forløb.